Arv när det finns testamente och okänt särkullbarn

Hej, jag har en fråga om arvsrätt!

Sanna och Emil har varit gifta i 40 år och ska fira rubinbröllop. Tillsammans har makarna barnen Alva och Anders. De har också en adopterad dotter, Julia. Innan de ska fira bröllopsdagen dör Sanna i en hjärtinfarkt. Sanna har testamenterat hela sin kvarlåtenskap till Felix, hennes son från ett tidigare förhållande. Emil visste varken om Sannas son Felix eller testamentet. Sannas giftorättsgods uppgår till 800 000 kr och Emils till 300 000 kr. Det finns ingen enskild egendom. Hur ska detta arv fördelas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med ska jag säga att jag har bytt ut namnen i din fråga för att säkerställa anonymitet. Jag hoppas detta är okej för dig.

För det juridiska aktualiseras framförallt äktenskapsbalken (ÄktB) och ärvdabalken (ÄB) i din fråga och det blir också hit jag främst hänvisar mina svar.

Då en av makarna avlider upplöses äktenskapet (1 kap. 5 § ÄktB). När äktenskapet upplöses ska bodelning göras (9 kap. 1 § ÄktB)

Vad är Sannas kvarlåtenskap?

All egendom som inte är enskild egendom är giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB). Allt giftorättsgods ska ingå i bodelningen (10 kap. 1 § ÄktB). Efter att man dragit av skulder och liknande ska båda makarnas egendom läggas samman och fördelas på hälften vardera (11 kap. 1 & 3 §§ ÄktB). Detta innebär i praktiken att Sannas kvarlåtenskap blir 550 000 kr ((800 000 + 300 000)/2).

Hur ska Sannas kvarlåtenskap fördelas?

Även adoptivbarn anses var bröstarvinge (jfr 2 kap. 1 § ÄB). Sanna har således fyra bröstarvingar: Alva & Anders, adoptivbarnet Julia samt det "okända" barnet Felix. Arvslotten (det som var och en hade ärvt om inget testamente fanns) är således 137 500 kr (550 000/4).

Genom sitt testamente har dock Sanna förordnat all sin kvarlåtenskap till Felix. Sanna kan dock inte göra de andra tre barnen arvslösa, utan de har alltid rätt till sin laglott. Laglotten är hälften utav arvslotten, dvs. 68 750 kr (137 500/2) (7 kap. 1 § ÄB). Felix kommer således att ärva resterande kvarlåtenskap, dvs. 343 750 kr (550 000 – 68 750 x 3).

Vi kan alltså här konstatera att arvet för barnen blir:

Alva = 68 750 kr

Anders = 68 750 kr

Julia = 68 750 kr

Felix = 343 750 kr

Maken Emil

Det är endast Felix som är särkullbarn och övriga tre barn är deras gemensamma. Utgångspunkten är att Emil ärver Sannas kvarlåtenskap med "fri förfoganderätt". Det innebär att Sannas barn får "vänta" med sitt arv till dess att Emil också avlider. Eftersom Felix är särkullbarn kan han dock få ut sitt arv direkt om han önskar (3 kap. 1 § ÄB). Övrig kvarlåtenskap kommer dock tillfalla Emil till dess att han avlider och Alva, Anders & Julia kommer då få dela jämnt på hela Emils kvarlåtenskap (förutsatt att inget testamente skrivs från Emils sida).

Sammanfattning

Felix kommer ärva 343 750 kr och kan få ut sitt arv direkt eftersom han är ett särkullbarn. Övriga barns arv blir 68 750 kr vardera, men deras arv kommer tillfalla Emil och de får ut sitt arv först då Emil avlider.

Jag hoppas att du, trots en något komplicerad situation, har fått ett begripligt svar och att din situation löser sig på bästa sätt!

Behöver du ytterligare rådgivning rekommenderar jag dig att vända dig till vår juristbyrå. Du kan boka tid här eller kontakta oss:

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Med vänliga hälsningar,

Filip KarlssonRådgivare