Arv när bröstarvinge avlidit

Hej!

Min mor har avlidit och vi är 6 syskon som ärver henne. En syster har avlidit men var gift och har två barn. Barnens far vill skänka sin del till flickorna. Är det ok?

/kerstin

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När någon avlider är det ärvdabalken (se ärvdabalk här) som reglerar arvskiftet. Enligt 2 kapitlet 1 § är det den avlidnes bröstarvingar, barnen, som ärver den avlidne. Skulle det vara som i detta fall att någon av dessa bröstarvingar har avlidit, träder dennes barn i dennes ställe. Detta kallas istadarätt och innebär i detta fall att barnbarnen ärver direkt i sin mammas ställe. Barnens far är alltså inte arvsberättigad.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare