Arv gällande sambo samt borgensförbindelse när borgensmannen avlider

Hej,

Min bror har köpt ett hus som han äger själv och som jag är borgenär för. Min bror har en sambo men inga barn.

Vad händer om min bror avlider ärver sambon del av huset?

Vad händer om jag avlider före min bror?

Då vi är fler syskon och för att undvika framtida twister bör min bror skriva ett testamente då sambolagen inte är så stark.

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor gällande arv regleras i ärvdabalken.

Huset:

Den första frågan som måste utredas är om huset utgör samboegendom eller inte. För att huset ska utgöra en samboegendom krävs det att huset är köpt för att din bror och hans sambo ska bo där gemensamt, 3 § sambolagen.

Klassificerar vi huset som samboegendom, och om din bror avlider, kan hans sambo begära bodelning, vilket innebär att samboegendomen kommer delas lika mellan hans sambo och dödsboet efter att skulderna dragits av. Detta betyder att hans sambo kommer få ärva huset och kommer få bo kvar i det.

Om vi inte ser detta som en samboegendom kommer huset inte tillfalla hans sambo, vilket innebär att huset kommer fördelas efter de vanliga arvsreglerna i ärvdabalken.

Precis som du skriver är inte sambolagen så stark som exempelvis äktenskapsbalken eller ärvdabalken gällande gifta makar. För att din brors vilja ska komma fram, samt att han i framtiden kan på sådant sätt undvika konflikter skulle jag rekommendera honom att upprätta ett testamente, för att tydliggöra hur han vill att hans kvarlåtenskap ska fördelas.

Borgensåtagandet:

När det kommer till lånet, så innebär ett borgensåtagande att man förbinder sig att betala skulden om gäldenären inte kan betala. Men om borgensmannen skulle dö, i detta fall om du avlider före din bror, är det dödsboet i första hand som svarar för skulden.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare