Arv från utlandet

Hej

Om fått ett stor arv från utomlands. Dom säger att det kostar att växlar till Sverige valuta. Tror den dom kunde sätta in pengar på mitt konto i Sverige.

Vet vad jag ska göra.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utifrån informationen i frågan är det svårt att ge något fullständigt svar på din fråga, beroende på lagar i landet där pengarna finns kan det vara i linje med de gällande bestämmelserna att ta ut en växlingsavgift för att sätta över pengarna till ett svenskt konto.

Kan inte institutionen som har dina pengar sätta över dina pengar utan växlingsavgift så kan ett möjligt alternativ för att slippa avgiften vara att du öppnar ett bankkonto i landet där pengarna finns för att sedan själv föra över pengarna till ditt Svenska konto.

En annan möjlighet är att kontakta en jurist i landet pengarna kommer ifrån för att se hur regleringen ser ut just i det landet.

Hoppas att du fått lite vägledning i din fråga.

Vänligen,

David McKenzieRådgivare