Arv efter sambo

Särkullsbarn. Vad ska vi göra... Jag och min sambo äger ett hus tillsammans men vi har inga barn tillsammans. Det finns barn en på hans sida och två på min sida. Hur ska vi gå till väga för att ifall det overkliga händer att någon av oss går bort för att den andra ska ha råd att bo kvar i huset. Vad är det som gäller om någon skulle dö och hur gör vi för att göra det så smidigt som möjligt för den som blir kvar.

Lawline svarar

Tack för din fråga.

Sambor har ingen arvsrätt efter varandra, så om du eller din sambo avlider kommer ingen av er att ärva varandra. Den avlidnes tillgångar tillfaller arvingarna, som i det här fallet är era respektive barn.

Vad ni kan göra är ett inbördes testamente där ni skriver varandra som testamentestagare och på så sätt reglerar förhållandet mellan er. Men trots att det finns ett sådant testamente har era barn alltid rätt att få ut sin laglott, vilket innebär att ni endast kan testamentera bort hälften av era respektive tillgångar.

Om ni istället skulle varit gifta uppkommer en liknande situation, då ni inte har gemensamma barn. Barnen får då ut sin laglott, men resten av tillgångarna ärver den efterlevande maken. Barnen kan i den här situationen välja att vänta med att ta ut sitt arv tills efter den efterlevande maken bortgång.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare