Arv efter mormors halvsyster vid avsaknad av testamente och barn.

Vem ärver min mormors barnlösa halvsyster om testamente ej finns? Har min mormors barnbarn rätt till arv?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din mormors halvsyster (X) inte har några barn är näst på tur till arv X:s föräldrar (2 kap. 2 § ärvdabalken [ÄB]). Skulle dessa inte vara vid livet längre kommer arvet först gå till X:s helsyskon och ifall sådana inte finns ärver deras barn. Har X inget helsyskon tar halvsyskonen arvet (2 kap. 2 § tredje stycket ÄB). Om halvsyskonet har gått bort kommer dennes barn ärva i deras ställe.

Förutsatt att X även inte har några föräldrar eller helsyskon som kan ärva henne kommer nästa person(er) på tur i arvsföljden vara X:s halvsyskon. Om detta/dessa halvsyskon inte är vid livet ärver halvsyskons barn istället. Svaret på din fråga är därför ja, din mormors barnbarn, ni, kommer ärva X enligt 2 kap. 2 § tredje stycke ÄB.

Jag hoppas du fick svar på din fråga. Har du fler frågor eller funderingar så tveka inte att vända dit till Lawline igen!

Vänligen,

Axel StenquistRådgivare