Arv av hus - utköp eller offentlig auktion?

Hej!

Jag och min bror har ärvt ett hus från vår bortgångne far. Min bror som redan bor i huset vill ta över det och köpa ut mig, medan jag vill lägga ut huset till försäljning för att få så mycket pengar för det som möjligt. Då vi står så långt ifrån varandra i den här frågan så är den enda lösningen att ansöka om en skiftesman hos tingsrätten.

Hur kommer skiftesmannen att resonera? Kommer han vilja lösa konflikten så snabbt och smidigt som möjligt, och då tvinga mig att sälja min del av huset? Utgår man från husets marknadsvärde, eller gör skiftesmannen en egen värdering?

Finns det något prejudikat för dessa typer av situationer?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är egentligen upp till skiftesmannen själv att avgöra hur denne vill hantera situationen. Mig veterligen finns ingen offentlig praxis kring hur situationer som dessa brukar lösas. Du och din bror har rätt till 50% var av arvet från er far och dessa tillgångar ska värderas till marknadsvärde. Så om din bror vill köpa ut din del av huset ska detta ske enligt dess marknadsvärde. Kan ni inte komma överens om ett utköp ens med hjälp av skiftesman kommer ni sannolikt bli delägare av huset. Då har du en rätt att ansöka om att det ska bjudas ut det offentlig auktion (samägandelagen 6§).

Sammanfattningsvis kommer du alltså på ett eller annat sätt få ett marknadsmässigt pris för huset, antingen genom att bli utköpt eller genom att bli delägare och sedan tvångssälja det på auktion.

Adam WinqvistRådgivare