FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/01/2019

Arv av fritidsfastighet

Hej! Min faster har beslutat att jag skall få ärva hennes sommarställe, hon är ogift men har ett barn. Hon är inte vidare nära sitt biologiska barn, men kan hen ställa till det över vår överenskommelse? Barnet ärver ju allt annat än sommarstället.

Vet att han har rätt till sin arvslott men?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline!

Då din faster har ett barn, har barnet rätt till sin laglott, 7 kap. 1 § ÄB. Då din faster har beslutat att du ska få ärva sommarstället, krävs det att hon upprättar ett testamente. Det framgår inte av din fråga huruvida hon har gjort det eller inte. Eftersom att det i svensk rätt finns testamentsfrihet så innebär det att din faster kan testamentera sommarstället till dig. Enda gången detta skulle utgöra ett hinder är om din fasters bröstarvinge inte får ut sin laglott, dvs hälften av arvslotten. Därav rekommenderar jag er att kolla upp hur mycket sommarstället är värt samt hur mycket kvarlåtenskap din faster har så att sommarställe inte gör så att hennes bröstarvinge inte får sin laglott.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga, om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen åter!

Mvh,

Filip BraunRådgivare