Arbetsplikt vid uppsägning

Jag har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Min anställning upphör i januari. Fr. o.m nästa vecka har jag fått nya arbetsuppgifter som jag kan utföra hemma. Min chef har inte gett mig konkreta instruktioner om vad jag bör hinna utan det är kollegor som ber mig utföra uppgifter. Det inte så lätt att koncentrera sig på nya arbetsuppgifter. Kan jag drabbas på något sätt om jag hinner för lite?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid en uppsägning är huvudregeln att du fortsätter arbeta under uppsägningstiden på samma villkor som gällde innan uppsägningen. Det är alltså fortfarande arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet och du har samma prestationskrav som innan, om ni inte har kommit överens om något annat.

Att vägra utföra arbetsuppgifter är inte att rekommendera, då det kan betraktas som arbetsvägran vilket kan resultera i förlust av lön samt skadeståndskrav. Om du inte känner att du kan utföra vissa uppgifter, som arbetsgivaren gett dig, bör du alltså tala med arbetsgivaren och försöka komma överens om något under uppsägningstiden.

Jag rekommenderar även att du letar i eventuellt kollektivavtal som gäller på din arbetsplats, för mer information.

Lawline RådgivareRådgivare