FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/07/2019

Arbetsledningsrätten

Hej, jag arbeta på 75% Brukade arbeta mån-tors och ha ledigt på fredagar.

Nu under sommaren pratade jag och min chef om jag skulle kunna testa på att arbeta 5dagar/veckan (fortfarande 75%). Jag har nu gjort det i Juni och Juli.

I förra veckan sa jag till min chef att jag vill börja med 4dagar istället för det funkade bättre för mig.

Jag arbetar 75% eftersom jag har inte mår så bra psykiskt och har redan svårt med 75%.

Han gav mig besked igår och sa, "Du ska fortsätta 5dagar i veckan tills du har varit på semester sen kan vi prata om att gå till 4dagar efter din semester. Du har rätt till 3 veckors semester (15dagar). Även fast jag vet att jag har fler dagar att ta ut. Min semester börjar den 26 Augusti. Får han göra så om han lovade mig att jag kunde byta tillbaks när jag ville? Jag är inte bra på att stå på mig. Vill bara veta vad som gäller.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågor som denna regleras bl.a. i lagen om anställningsskydd (LAS), arbetstidslagen, kollektivavtal och praxis.

Arbetsledningsrätten
Inom svensk arbetsrätt gäller principen om arbetsgivarens arbetsledningsrätt. Denna innebär att arbetsgivaren har rätt att leda arbetet genom att t.ex. bestämma hur arbetet ska utföras och vilka arbetstider som gäller så länge arbetstidslagen följs. Detta gäller utan stöd i kollektivavtal då det är en allmän rättsprincip på området.

Det är svårt för mig att med säkerhet bedöma läget i just ditt fall då jag inte har ytterligare information gällande dina villkor. Du kan dock utgå från att arbetsgivaren har rätt att leda och fördela arbetet (självklart med vissa begränsningar) och att det därför i detta fall tyvärr kan vara så att du får följa vad din chef meddelat dig.

Jag hoppas att du fått någon klarhet i situationen, kom annars gärna tillbaka med en ny fråga.

Vänligen,

Lars BergströmRådgivare