Arbetsgivaren betalar inte ut lönen

Hej jag är 17 år och jobbar på en nattklubb för en otrevlig och tjurig chef. Vi kommer inte jättebra överens jag och chefen men jag försöker så gott jag kan. Min lön ska betalas ut dn 27 varje månad och det är inte ofta det händer, den brukar komma någon dag tidigare eller någon dag senare. Men i April (förra månaden) betalades min lön inte ut då den skulle, alla mina kollegor jag har frågat har fått sin lön men jag har inte fått min nu en vecka senare. Jag skrev till henne 3 dagar efter att lönen skulle betalas ut och hon sa "det måste ha blivit någonting fel, jag ska kolla vad som hänt". Nu flera dagar senare har jag inte fått lönen, hon svara inte på mina samtal eller på mina sms. Jag tror även att jag kommer att få mindre lön än vad jag ska utifrån att kollat på lönespecen jag fått. Hur ska jag få min lön och vad ska jag göra om det inte är rätt summa jag får?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Problemet du beskriver handlar såväl om arbetsrätt som om fordringsrätt. Den lag som främst blir aktuell är lagen om betalningsföreläggande och handräckning.

Försök komma överens med arbetsgivaren

Det verkar som du försökt påminna arbetsgivaren om att du inte fått din lön denna månaden, men detta är den absolut lättaste lösningen på problemet. Först och främst råder jag dig att försöka komma i kontakt med arbetsgivaren ännu en gång för att förklara situationen.

Ta kontakt med eventuell fackförening

Om du är med i en fackförening rekommenderar jag dig att vända dig dit i andra hand för att få hjälp med din situation. Eftersom arbetsgivaren flera gånger inte betalat ut lönen i tid kan det även vara en bra idé att gå med i en fackförening som kan hjälpa dig i framtiden om det skulle bli mer krångel med löneutbetalningarna. Fackföreningen kan hjälpa dig vad gäller kontakt med din arbetsgivare och även hjälpa till vid tvister och konflikter med arbetsgivaren.

Om medlemskap i fackförening saknas kan man ansöka om betalningsföreläggande

Om du inte är medlem i någon fackförening bottnar situationen i att du har en lönefordran på din arbetsgivare. För att få ut din lön kan du ansöka om betalningsföreläggande eftersom du har en penningfordran (din lön) som är förfallen till betalning eftersom den skulle utbetalats 27 april (2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). Ansökan sker skriftligen (9 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning) och du ska ange vad du yrkar på (alltså att du vill ha utbetalt din lön) och grunden för detta (10 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). Att du ska ange grunden innebär att du förklarar vad som har hänt och varför du ansöker om betalningsföreläggande.

Du ska även ange vilket belopp fordringen avser, vilken förfallodagen var samt ifall du vill ha någon ränta som är högre än dröjsmålsräntan enligt räntelagen (11 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). Dröjsmålsräntan i räntelagen är referensräntan med tillägg på 8 procentenheter (6 § räntelagen). Referensräntan idag är -0,50% vilket innebär att dröjsmålsräntan är på 7,5%.

Om du är rädd att du får utbetalt för lite lön är det därför en fördel om du på något sätt kan bevisa att du egentligen ska ha mer betalt än vad som framgår av lönespecifikationen. Då kan du ange det verkliga fordringsbeloppet i din ansökan.

Sammanfattning

I första hand bör du försöka lösa konflikten direkt med arbetsgivaren då det är lättare. Om du är medlem i en fackförening bör du annars ta kontakt med dem för hjälp med att lösa konflikten. I tredje hand får en ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten göras.

Avslutande råd

Jag hoppas detta var till någon hjälp. Om du vill läsa mer om fackföreningar rekommenderar jag att du vänder dig till aktuell fackförenings hemsida. Om du vill ha mer information kring ansökan om betalningsföreläggande rekommenderar jag att du kollar på Kronofogdemyndighetens hemsida, den hittar du här.

Linn LindelöfRådgivare