FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 17/06/2020

Arbetsgivare som slutar betala lön.

Hej. Jag hjälpte en person med sitt jobb väldigt mycket för några månader sen. I utbyte mot att jag hjälpte till fick jag 300kr per tillfälle jag hjälpte till. Detta pågick i drygt 3 månader, de första 2 månaderna fick jag mina pengar som sagt, men sista månaden har jag inte fått några pengar för. Det handlar om 3300 kronor, som jag skulle fått i mars. Det är nu juni och jag har frågat jättemånga gånger om dessa pengar, får alltid svaret att jag ska få pengarna längre fram, ibland är det nästa lön och nu skulle jag fått de när skatteåterbäringen kom. Ibland får jag inget svar alls. Kan tillägga att personen flyttade och bytte jobb och därför hjälper jag inte personen längre. Har denna person gjort något brott som inte ger mig de pengar som den är skyldig mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kom till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du att du arbetat för en person utan att ha fått den givna ersättningen.

Till att börja med är det viktigt att påpeka att anställningsavtal inte har något formkrav och kan uppstå muntligt mellan er. Det är viktigt i fråga om ni hade ett anställningskontrakt eller inte. Det som karaktäriserar ett sådant är att du på av någon befattnings uträttar något för ersättning, vilket vi kan påstå är uppfyllt.

I sådant fall så har du ett skuldebrev på personen i fråga. Det innebär att du genom domstolsväsendet kan kräva ut skulden på honom. Den stora frågan då blir om det kan bevisas, vilket jag inte kan svara på här.

I fråga om något brott kan ha begåtts så får vi konsultera Brottsbalken.

Det kan möjligen vara 9:1 bedrägeri. Det som krävs är att du utfört någon handling, som gav honom vinning och dig en förlust, som du inte hade gjort ifall du visste den informationen som han frånhöll'

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare