Arbete under uppsägningstid

Om jag säger upp mitt jobb den 25/11 och har en uppsägningstid på 1 månad. Då blir sista arbetsdagen den 25/12. Eftersom den 24/12 är en helgdag på en fredag. Får jag då betalt för den dagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som utgångspunkt har du en skyldighet att stå till arbetsgivarens förfogande under uppsägningstiden om du ska arbete eller inte under uppsägningstiden sker genom en överenskommelse mellan dig och din arbetsgivare. Om du väljer att arbete under din uppsägningstid blir det avgörande vad du har för avtal och därmed vad du har för löneform, Har du månadslön får du inte extra ersättning vid helgdag är du däremot timanställd och schemalagd den dagen har du rätt till, beroende på vilken branch du arbetar i, även rätt till att få betalt den dagen och eventuellt extra OB om det är en röd dag.

Jag hoppas detta besvarade din fråga, om inte får du gärna höra av dig till oss igen!

Sara HrnicRådgivare