Arbete hos annan arbetsgivare vid arbetsbefrielse

Hej! Jag är för tillfället arbetsbefriad då jag blivit uppsagd pga arbetsbrist. Är det okej att ev ta en timanställning på några timmar i veckan under arbetsbefrielsen på ett annat företag? Min arbetsgivare trodde det var okej om man man inte får ut en stor summa varje månad som man hade kunnat klara sig på för så ifall betalar ju arbetsgivaren ut lön i onödan...Men de var inte 100% på hur det funkar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i lag om anställningsskydd (LAS).

Precis som du och din arbetsgivare verkar vara medvetna om har du fram till att uppsägningstiden löpt ut rätt till lön och andra förmåner trots att du blivit arbetsbefriad (12 § LAS).

Om du blivit arbetsbefriad och inte längre behöver stå till din arbetsgivares förfogande är det okej att arbeta åt en annan arbetsgivare. Utgångspunkten är dock att du inte har rätt till dubbla löner. Det innebär att din gamla arbetsgivare har rätt att räkna av den lön du får från din nya arbetsgivare, från den uppsägningslön du annars har rätt till (13 § LAS). Detta är dock något ni kan avtala bort. Om din arbetsgivare går med att på att betala din ursprungliga lön, utan avdrag, är det således helt okej.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Lovisa LindgrenRådgivare