FrågaFAMILJERÄTTBodelning20/03/2022

Är vår bodelningsförrättare jävig?

Hej, jag och min ex fru har nyligen blivit skild, hon har anlitad en jurist om bodelning, frågan är att vi båda är kompisar till denna jurist och hon tycker inte om mig så det känns att hon är på min frus sida mer än min, för min exfru har henne som jurist eller måste det bli en jurist som ingen av oss känner så att det bli rättviss? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline för att få svar på din fråga!

Jag utgår från att den anlitade juristen ska hjälpa er med bodelningen som bodelningsförrättare. Bodelningsförrättare ska tillsättas om den ena maken begär det (17 kap. 1 § äktenskapsbalken (ÄktB). Du vill ha svar på frågan om bodelningsförrättaren kan tänkas vara så kallad jävig. Jäv innebär att en omständighet kan tänkas påverka en person som fattar beslut så att bedömningen inte blir rättvis för de parter som omfattas av beslutet.

Bodelningsförrättare och reglerna om jäv

För bodelningsförrättare finns det inga uttryckliga regler om jäv. Det enda kravet när en bodelningsförrättare utses är att denna person har samtyckt till det (17 kap. 4 § första stycket ÄktB). En bodelningsförrättare kan däremot bli avsatt om det finns skäl för det (17 kap. 4 § första stycket ÄktB). Ett giltigt skäl är att bodelningsförrättaren inte längre bedöms vara lämplig för uppdraget (prop. 1986/87:1 s. 221). En förrättare som uppträder uppenbart partiskt till förmån för den ena parten kan utgöra tillräckliga grund för att bodelningsförrättaren ska avsättas (RH 2016:82).

Vad gäller i din situation?

Det är svårt att utan de närmare omständigheterna veta om juristen på grund av opartiskhet skulle kunna tänkas bli avsatt. I ett sådant fall skulle det vara möjligt för dig att begära att bodelningsförrättaren ska skiljas från sitt uppdrag. Kravet som ställs på opartiskhet verkar däremot vara högt eftersom det ska vara "uppenbart" att så är fallet. Enligt min tolkning ställer det stora krav på dig att bevisa att bodelningsförättaren faktiskt varit opartiskt vilket påverkat dennes förmåga att fatta objektiva och rättvisa beslut i frågan. Enligt min uppfattning räcker det inte med att det finns en risk att personen handlar opartiskt på grund av ena partens uppfattning om bodelningsförrättarens inställning.

Har du några ytterligare frågor? Tveka inte att kontakta oss på Lawline igen så hjälper vi dig!

Med vänlig hälsning,

Pontus HeinoRådgivare