Är vab ett måste?

Måste man ansöka om vab hos försäkringskassan? Om jag har råd att vara utan dessa pengar?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att erhålla vab måste vårdnadshavarna inge en ansökan till försäkringskassan. Det är dock inget krav som försäkringskassan ställer, att ansöka om tillfällig föräldra penning (och andra bidrag) är frivilligt. Det krävs att man aktivt ansöker om det.

Syftet är att den som stannar hemma från jobbet för att ta hand om ett sjukt barn inte ska gå miste om sin inkomst eller a-kassa. Ifall du skulle ändra dig kan du senast ansöka om vab senast 90 dagar efter den första dagen du som du var hemma med barnet. Ersättningen för vab brukar vara lite mindre än 80 procent av ens vanliga inkomst och den är pensionsgrundande.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att kontakta oss igen.

Med vänlig hälsning,

Olivia ViklundRådgivare