Är skavsår tillräckliga skäl för reklamation?

Hej,

Jag köpte ett par nya skor men när jag använde dem så fick jag skavsår och kunde knappast gå i dem. De kom dessutom lite blod på ena skorn.

Går de att anmäla företaget som gjorde skorna eller hur ser de ut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du köpte skorna i butik och av en svensk återförsäljare.

Det korta svaret är: Nej, du kan förmodligen inte göra särskilt mycket.

Det långa svaret är: Reklamationer regleras i konsumentköplagen. För att du ska ha rätt att reklamera (lämna tillbaka skorna) krävs det att det är ett fel på skorna (16 § KKL). Ett fel skulle till exempel kunna vara att du köpte ett par vita skor men fick ett par svarta. Att skorna gav dig skavsår behöver inte betyda att det är ett fel på skorna utan skavsåren kan lika väl bero på att skorna helt enkelt inte matchar med formen på dina fötter eller att du hade fel sorts strumpor. Skavsåren innebär alltså inte att det är fel på skorna. Utifrån din fråga kan jag inte hitta något som skulle innebära att du kan anmäla företaget eller reklamera skorna,

Min rekommendation

Även om du inte har någon möjlighet att kräva pengar av företaget skulle jag ändå rekommendera att du hör av dig till dem och förklarar situationen. Det finns inget som hindrar dem från att vara schyssta och acceptera att du reklamerar skorna.

Ebba PlantingRådgivare