FrågaKÖPRÄTTKöplagen15/06/2020

Är säljaren ersättningsskyldig för fel på båten?

Hej. Jag köpte en båt "i befintligt skick" för några veckor sedan som stod på land. Vi kontrollerade att bottengenomföringarna satt fast men eftersom den stod på land kunde vi inte kontrollera att de inte läckte. Säljaren sa däremot att de alla var täta. När vi väl sjösatte den en vecka senare så märkte vi att båten läckte genom en av genomföringarna och var tvungna att lyfta upp den på land igen och byta denna innan vi kunde lägga i den igen. Kostnaden för att byta genomföringen och sådant är något som jag själv gärna betalar eftersom jag hade köpt den oavsett och bytt direkt. Men det extra lyftet som vi behövde göra kostar 3000kr och säljaren påstår att jag skall stå för detta. Jag anser att detta, enligt köplagen, måste vara säljarens ansvar att stå för denna utgift då den är en direkt följd av att han har undanhållit ett grovt fel. Vad är rätt i denna situation?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du som privatperson köpt båten av en annan privatperson. Därför är köplagens regler tillämpliga.

Båten kan anses felaktig om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet (19 § KöpL). Det som blir problemet här är att du anger att du hade köpt båten oavsett om du visste om felet. Därför kan säljarens felaktiga uppgift inte anses ha inverkat på köpet och därför är båten inte att anse som felaktig, vilket innebär att du inte kan kräva någon ersättning ifrån säljaren.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare