Är prisavdrag vid en reklamation av en vara okej?

Hej!

Köpte en vinterjacka förra året i en butik och nu när jag skulle plocka fram jackan för att det blivit lite kyligare morgnar upptäckte jag att dragkedjan var sönder, så letade upp mitt kvitto och begav mig till butiken.

Då fick jag svaret att det va en reklamation men att de hade rätt att göra ett avdrag för att jag använt varan under en säsong (tror de kallade ett nyttoavdrag) , jackan kostade 1500 kr och de var kunde ge mig 750 kr tillbaka ( alltså ett avdrag på 50%) har det rätt att göra så?

Tack på Förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När jag besvarar din fråga förutsätter jag att handlade jackan i egenskap som privatperson och konsument. Därmed blir konsumentköplagen tillämplig.

För att som konsument kunna åberopa sina rättigheter enligt konsumentköplagen är det viktigt att man reklamerar sin vara. I vårat fall har du reklamerat den felaktiga jackan hos säljaren enligt 23 § konsumentköplagen (KKL).

Frågan blir då om säljaren kan ge dig ett prisavdrag som reklamation?

Inledningsvis så kan jag säga att om du hade krävt omleverans eller reparation av jackan så är butiken tvingande att reparera varan utan kostnad. Det förutsätter att det kan ske utan oskälig kostnad för butiken. (26 § KKL).

Men det finns också en möjlighet att reklamationen görs genom ett prisavdrag (27 § KKL). Exakt hur stort felet är och vilken summa som är accepterad, skiljer sig mycket såklart från fall till fall. Godkänner dock kunden detta och tar emot pengarna så får reklamationen anses vara okej.

Sammanfattning

Du har rätt att få felet på din jacka fixat från säljaren. Exakt när det anses vara fixat beror på från fall till fall. Det finns lite spelrum för säljaren och dig att komma fram till en lösning där ni båda blir nöjda. Om du accepterade 750 kr så får nog reklamationen anses vara avhjälpt enligt lagen. Du hade säkert kunna krävt att butiken skulle reparera eller ge dig en ny jacka i första hand.

Hoppas det svarade på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare