Är P-skiva bindande?

Jag och min fru parkerade vår bil i Kista parkeringshus och vi betalade för den tiden och fick kvitto på den tiden som bilen var parkerad.Vi åkte därifrån och frugan sa att vi måste ha kattmat också,så vi åkte till en parkering utanför Lidl i akalla där det är 2 timmar fri parkering med P-skiva.Nu hör det till saken att vi glömde att ställa P-skivan.Vi gick in och köpte vår kattmat på Lidl,tog inte mer än 10 min,då hade p-vakten lappat vår bil och vi får en kontrollavgift på 850 Kr.Pratade med p-vakten om det hela ,men fick till svar att :jag gör bara mitt jobb och kan inte annullera kontrollavgiften.Min fråga är:är P-skiva bindande eller faktisk tid avgörande i detta ärende.Jag vill hänvisa till paragraf 10 i lagen om kontrollavgift.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vad gäller?
När man parkerar på en parkeringsplats utför man en konkludent handling. En konkludent handling innebär att man accepterar parkeringsbolagets parkeringsvillkor genom att ställa bilen på parkeringsplatsen. Ett villkor kan vara att man måste betala parkeringsavgift eller att man använder sig av p-skiva för att inte bötfällas. En p-böter som utfärdats i enlighet med parkeringsvillkoren är en giltig böter.

Inom svensk rätt står det inte skrivet hur länge en parkeringsvakt måste vänta innan denne utfärdar en p-böter. Det är ändå vanlig rutin för parkeringsvakter att vänta några minuter innan en p-böter utfärdas, då ett fordon inte är felparkerat när föraren köper biljett eller när lastning pågår. Skälig tid för en parkeringsvakt är enligt rutinerna att vänta mellan fem och tio minuter innan en p-böter utfärdas.

Paragraf 10 är tyvärr inte tillämplig i detta fall då utfärdandet inte kan ses som orimligt i lagens mening. Du kan dock överklaga p-bötern.

Överklaga till parkeringsbolaget
Du kan bestrida parkeringsboten hos det bolag som utfärdat den. Vanligtvis finns det formulär för överklagan på parkeringsbolagets hemsida.

Överklaga till polisen
Efter att man överklagat p-bötern till parkeringsbolaget kan man driva vidare ärendet till polisen genom att göra en skriftlig överklagan, (blankett för överklagan). Du ska skicka din överklagan till den polismyndighet som finns i det län där parkeringsboten utfärdades, (adress). Glöm inte att du fortfarande måste betala parkeringsboten när du överklagar för att inte riskera bli skyldig förseningsavgifter om din överklagan skulle ogillas. Du kommer få tillbaka beloppet du betalat om din överklagan skulle gillas.

Väcka talan i domstol
Det finns en möjlighet att väcka talan i den domstol som finns på den ort parkeringsboten utfärdades. Värt att nämna är att du riskerar att få stå för samtliga juridiska kostnader om du skulle förlora målet.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare