FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/02/2022

Är mat samboegendom?

Är mat i frysbox som man räknar med i bodelning

Eller tillhör det förbrukningsvara (sambo avliden)

Dottern ärver allt efter sambon

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är endast samboegendom som ska ingå i bodelning (SamboL 8§). Detta inkluderar den gemensamma bostaden och "gemensamt bohag" (SamboL 3§).

Enligt sambolagen 6§ är gemensamt bohag "möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet." Det är alltså en tolknign av denna mening som avgör ifall mat ingår i bodelningen. Frågan har vad jag vet aldrig prövats i domstol så det finns inget säkert svar. Därför kommer jag spekulera och göra en juridisk bedömning - men den kan såklart vara fel.

Mat är tekniskt sett lösöre så det är inte helt uteslutet att det är gemensamt bohag. Dock anser jag att formuleringen "avsett för det gemensamma hemmet" begränsar vad för sorts lösöre som ingår. Som du påpekar är mat en förbrukningsvara och inte avsett för hemmet som sådant. Jag lutar därför mot att det inte utgör samboegendom. Matlådorna å andra sidan är definitivt gemensamt bohag och det vore rimligt att därmed inkludera deras innehåll. Sistnämnda argument är dock inte särskilt övertygande eftersom en byrå är gemensamt bohag men kläderna i byrån är inte det eftersom de används uteslutande för den ena sambons bruk.

Sammantaget landar min bedömning i att mat inte utgör samboegendom. Det är dock en osäker slutsats.

Tack för en intressant fråga och jag hoppas mitt svar var till någon hjälp även om jag inte kunde ge ett säkert svar. Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Adam WinqvistRådgivare