Är man skyldig att betala faktura om det kommer från ett helt annat företag?

För 2 år sedan Anita de jag ett företag för låsmontering, efter ca. 1 vecka kursade företag ett, nu i dagarna kom det en faktura från ett helt annat företag på monteringskostnaden, är jag skylight betala den?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du vill veta om du är fortfarande skyldig att betala en fordran. Svar på din fråga behandlas dels i skuldebrevslagen (SkbrL) och dels i preskriptionslagen (PreskL). Nedan kommer jag redogöra i detalj vad som gäller. Ett kort svar skulle vara ja du är skyldig att betala eftersom denuntiation har skett och fordran inte är preskriberat.

Överlåtelse av fordran

Att du fick faktura från ett helt annat företag kan förklaras av att det har skett en överlåtelse av fordran. Borgenärer kan överlåta fordran utan gäldenärens samtycke. Det finns två typer av skuldebrev: enkla och löpande. Om fordran inte finns antecknad i ett skuldebrev så kallas det att man har en enkel fodrad – vilket jag misstänker det som gäller i detta fall. Enkla fordringar omfattas av reglerna om enkelt skuldebrev i skuldebrevslagen.

Vid överlåtelse av enkla fordringar krävs att borgenären eller förvärvaren underrättar gäldenären om överlåtelsen s.k. denuntiation (29 § SkbrL). I detta fall har denuntiation skett när det andra företaget kräver betalning. Om du inte har betalat fakturan innan, så är du nu skyldig att betala det till det andra företaget.

Är fordran preskriberad?

Huvudregeln för preskription av fordran mot en konsument är 3 år (2 § 2 st. PreskL). Det ska alltså handla om bl.a. en tjänst eller nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit en konsument – vilket jag tror det är i detta fall. Eftersom det har bara gått 2 år sedan du anlitade företaget för låsmontering så är fordran inte preskriberad. Du är alltså fortfarande skyldig att betala fakturan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Nabyiel MarionellRådgivare