FrågaFAMILJERÄTTAdoption18/01/2019

Är jag vårdnadshavare till min mans son om hans mor dog när sonen var liten?

Jag har gift mig, min nuvarande man har en son som är 14 år från hans tidigare tidigare äktenskap, men hans förra fru dog när sonen var 4 månader gammal.

Sonen bor naturligtvis med oss och vi är en familj, räknas jag som vårdnadshavare åt sonen eftersom hans mor dog när han var liten?

Tacksam för svar!

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga till Lawline!

Ett kort svar på din fråga är att du inte räknas som vårdnadshavare, jag kommer förklara närmre varför här nedanför. Reglerna som bestämmer kring detta finns i föräldrabalken (FB). Även om du inte är vårdnadshavare så innebär det inte att ni inte är en familj och det finns möjlighet för dig att bli vårdnadshavare om du skulle vilja det!

Du är inte vårdnadshavare för din mans son

Som tidigare nämnt så är du är inte vårdnadshavare för din mans son. När sonens mor gick bort fick din man ensam vårdnad om sonen (FB 6 kap 9 §). Det är endast föräldrar som kan ansöka om att bli vårdnadshavare. Du kan alltså inte ansöka om att bli vårdnadshavare för din mans son i dagsläget (det uttolkas av dessa regler: FB 6 kap 4–6 § §).

För att du ska kunna bli vårdnadshavare måste du adoptera din mans son

Om det är så att du vill bli vårdnadshavare har du möjlighet att adoptera din mans son (FB 4 kap 6 § 2 st). För att du ska kunna adoptera din mans son krävs det att du har din mans samtycke och sonens då han är över 12 år (FB 4 kap 6–7 § §). Om det är så att du adopterar din mans son innebär det att du även blir vårdnadshavare och hans son kommer vara ert gemensamma barn rent rättsligt (FB 4 kap 21 § & FB 6 kap 2 §).

Sammanfattning och rekommendationer

Sammanfattningsvis så är du alltså inte i nuläget vårdnadshavare för din mans barn. Om du skulle vilja bli det kan du ansöka om att adoptera din mans son och då vara gemensam förälder och vårdnadshavare tillsammans med din man. Som sagt kräver detta samtycke från både din man och hans son.

För att ansöka om adoption så fyller man in en blankett och skickar till den tingsrätt i området som du är folkbokförd i. Jag bifogar blanketten här, glöm inte att det även krävs att samtycke från både din man och hans son skickas med!

Om du har fler frågor eller funderingar får du gärna skicka in en till fråga eller höra av dig till vår telefonrådgivning! Hoppas du känner att du fick svar på din fråga!

Allt gott

Karin EkströmRådgivare