Är jag skyldig att betala returfrakt när en felaktig vara ska skickas tillbaka?
Jag beställde en innerdörr (hemleverans) från ett av våra största byggvaruhus. När varan levererades var den inte likvärdig med bilden på hemsidan. Jag påpekade detta för företaget och självklart erbjöd de att lösa ärendet. Jag skulle dock få stå för returkostnaden av dörren. Detta kan jag inte förstå. Varför ska jag som kund behöva stå för returkostnaden när företaget själva erkänt att de skickat mig en felaktig produkt? Jag har dessutom redan betalat för hemleverans av den felaktiga produkten. Bör inte företaget stå för returfrakten samt även återbetala mig för hemleveransen?
Lawline svarar
Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Om säljaren har levererat en vara som det är fel på, har du som köpare rätt till att säljaren antingen fixar felet eller levererar en ny vara (26 § konsumentköplagen). Du kan även ha rätt till hävning enligt 29 § konsumentköplagen.
Ingen av dessa alternativ ska dock innebära en kostnad för dig som köpare (se exempelvis 30 § och 32 § konsumentköplagen). Du ska därmed inte behöva stå för returfrakt, och du bör dessutom få kostnaderna för hemleveransen återbetald i det fall du hävt köpet.
Ta kontakt med företaget och uppge detta, och lägg till att du överväger att ta kontakt med ARN och media i det fallet de inte vill gå dina krav till mötes.
Vänligen,