Är jag skyldig att betala min förre detta frus utgifter?

Min fru och jag ska skiljas, jag är endast extra anställd hos ett företag och får ut kanske 12.000/månaden, hon går på social bidrag. Vi ska skiljas nu och hon vill att jag flyttar. Är jag plikt bunden att betala alla hennes utgifter såsom alla räkningar utöver hyran? Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att besvara din fråga med hjälp av reglerna i äktenskapsbalken (ÄktB).

Huvudregeln är att efter äktenskapsskillnaden så ska vardera maken stå för sin egen försörjning, om dock din fru behöver bidrag för sitt underhåll under en övergångstid så har hon rätt att få detta från dig efter vad som är skäligt (ÄktB 6 kap. 7 §). Har det varit ett långvarigt äktenskap, och din fru har svårt att försörja sig, ska bidraget ske under längre tid (ÄktB 6 kap. 7 § tredje stycket).

Din fru kan alltså behöva få bidrag från dig under en övergångsperiod, här tas båda din och din frus ekonomiska förmåga in i bedömningen.

Annars är även huvudregeln att varje make också står för sin egen egendom och sina skulder (ÄktB 1 kap 3 §).

Det ska noteras att under själva betänketiden så kommer ni fortfarande anses vara gifta, och under tiden ni är gifta ska ni båda (utifrån förmåga) bidra till de olika kostnaderna som finns för gemensamma och personliga behoven som ska tillgodoses (ÄktB 6 kap. 1 §). Räcker inte det som din fru bidrar med, får du skjuta till med pengar (ÄktB 6 kap. 2 §)

Sammanfattning

Till dess att betänketiden löper kommer ni fortfarande anses gifta och då ska ni båda, utifrån er förmåga, att bidra ekonomiskt med de olika kostnader som finns.

Efter äktenskapsskillnaden är huvudregeln egentligen att både du och din före detta fru får stå för sina egna kostnader, men med tanke på er ekonomiska situation kommer du förmodligen vara skyldig att bidra ekonomiskt till din förre denna fru. Detta ska endast ske under en övergångstid, om inte det rör sig om ett långvarigt äktenskap.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare