Är jag skyldig att betala min ex-makes skulder?

Min ex har skaffat massa skulder som jag inte viste om , några är efter jag har anmält skilsmässan. Nu efter 2 år att vi skilde oss han vill att jag ska betala hälften . Ska det räknas vad gjorde han med pengarna ?han har skickat pengar till sin familj ( bror och mamma ). Pengarna kom aldrig i vårt hus aldrig sett de. Är jag skyldig honom att betala hans privata skulder ? Skulder som han gjorde efter jag anmälde skilsmässan ?

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om äktenskap och skilsmässa finns i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Vad jag förstår har din ex-make skaffat sig olika skulder, vissa före skilsmässan och andra efter skilsmässan. Han vill nu att du ska betala hälften av skulderna och du undrar om du är skyldig att göra det. Eftersom du skriver att det är hans privata skulder utgår jag också från att du inte står som betalningsansvarig på någon av dem.

Inledningsvis vill jag påpeka att makar inte ens under äktenskapet har en skyldighet att betala varandras skulder. Utgångspunkten är nämligen att varje make själv har hand om sin egendom och ska betala sina skulder (ÄktB 1 kap. 3 §). Även om ni fortfarande var gifta skulle du alltså inte ha en skyldighet att betala hans skulder.

Du har ingen skyldighet att betala hans skulder
Av detta följer att du, nu när ni inte längre är gifta, absolut inte har en skyldighet att betala hans skulder. Det spelar ingen roll vad han har gjort med de lånade pengarna. Det spelar inte heller någon roll om det är skulder han skaffade före eller efter skilsmässan.

En makes skulder kan få betydelse vid en bodelning, som sker i samband med skilsmässa. Det kan dock inte få den betydelsen att den andra maken blir skyldig att betala skulderna. Vad jag förstår är ni redan skilda och jag går därför inte närmare in på de reglerna. Om du skulle ha fler funderingar kring detta får du gärna ställa en ny fråga (min bedömning utifrån det du beskriver är dock att det inte är aktuellt för dig).

Sammanfattning och råd
Sammanfattningsvis kan alltså sägas att du inte har någon skyldighet att betala hälften av din ex-makes skulder. Detta gäller oavsett om han skaffade skulderna före eller efter din skilsmässa. Det gäller också oavsett vad han gjorde med sina pengar.

Mitt råd till dig är att tala om detta för din ex-make. Du har ingen laglig skyldighet att betala hans skulder. Om du vill ha mer detaljerade juridiska råd om hur du kan gå tillväga i det fall han inte lyssnar, rekommenderar jag att du ringer vår kostnadsfria telefonrådgivning.

Hoppas svaret är till hjälp och att det löser sig för dig!

Med vänliga hälsingar

Julia AmundssonRådgivare