Är jag skyldig att betala en räkning till min ex-man efter att äktenskapsskillnad har gått igenom och jag inte äger andel i egendomen som det ska betalas för?

Vad gäller när bodelningen redan klar och äktenskapet är upplöst och en räkning kommer som gällde för den tiden vi var gifta och bodde tillsammans? Räkningen står på mitt ex och han vill att jag betalar halva. Det gäller en installation i huset, som jag nu är utköpt från och han äger själv.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i Äktenskapsbalkens bestämmelser!

Vilka regler blir aktuella i din situation?

Av din fråga framgår det att talan om äktenskapsskillnad redan har gått igenom! Det innebär att man råder över sin egendom och svarar för sina skulder själv vilket också gäller under äktenskapet (1 kap. 3§ ÄktB). Denna bestämmelser ger också indirekt uttryck för att gemensamma kostnader ska betalas av båda makar. Det framgår vidare att efter äktenskapsskillnad svarar varje make för sin försörjning (6 kap. 7§ ÄktB).

Av samägandelagens bestämmelser framgår så att kostnader för förvaltning av samägt gods ska delas utifrån hur stor lott man har (15§ samägL).

Vad innebär bestämmelserna för dig?

Av din fråga fråga framgår det att du inte är ägare till huset längre, att äktenskapsskillnaden har gott igenom och att inte därmed inte är samägare till huset. Det innebär alltså att du inte har någon skyldighet att betala en sådan räkning även om den tillkom under äktenskapet eftersom:

  1. Nu är det din ex-make som äger egendomen vilket gör att du inte har en andel i din
  2. Efter äktenskapsskillnad ansvarar makar var och en för sin försörjning.

De undantag som framgår av lagrummen (6 kap. 7§ ÄktB) kan enligt min bedömning inte heller tillämpas.

Sammanfattningsvis

Med ovanstående sagt och det faktum att du blivit utköpt och äktenskapskillnaden gått igenom har du inte någon skyldighet att betala en sådan räkningen.

Jag hoppas så att du fått svar på din fråga! Är så inte fallet tveka inte att höra av dig med följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare