FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/08/2020

Är jag återbetalningsskyldig om jag fått för mycket lön?

Hej,

Min arbetsgivare påstår att jag skulle ha fått förmycket utbetalt i lön för cirka 2 år sedan.

Då gick jag på tjänstledighet och efter 2 års studier har jag nu en ny arbetsgivare.

När jag nu sagt upp mig hos dåvarande arbetsgivare så har jag fått en skuld på cirka 23.000 som jag tydligen skulle ha fått utbetalt förmycket.

Jag har ingen aning om när jag skulle ha fått såhär mycket utbetalt och är helt i god tro.

Kan dem komma 2 år efter och kräva detta utan att någonsin ha avviserat eller påpekat detta?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man har för fått för mycket lön gäller som huvudregel att lönen ska återbetalas till arbetsgivaren. Ett undantag till detta är om lönen mottagits i god tro. Vad som menas med god tro är att mottagaren varken insett eller borde ha insett att löneutbetalningen var felaktig. Detta slog domstolen fast i rättsfallet AD 2006 nr 105. Bedömningen av en persons goda tro görs med hänsyn till samtliga omständigheter i det enskilda fallet. Exempel på omständigheter som kan påverka är vilken tjänsteställning och erfarenhet mottagaren haft, se NJA 1958 s 475.

I ditt fall låter det som att du inte kommer behöva betala tillbaka lönen eftersom du mottog lönen i god tro och mot bakgrund av att det gått två år antar jag att du har förbrukat pengarna. Jag kan dock inte lova att domstolen skulle komma fram till samma sak eftersom jag inte vet några fler detaljer om ditt ärende.

Hoppas att du fått svar på din fråga och lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare