Är inspelning av samtal olagligt?

är inspelning av samtal laglig. Exempelvis vid en vårdnadstvist där den ena parten spelar in ett samtal utan att informera den andra parten.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Olovlig avlyssning

Att spela in samtal är lagligt om den personen som spelar in också deltar i samtalet. Det gäller även om den andra personen inte är medveten om att samtalet spelas in – något samtycke till inspelningen krävs alltså inte. Däremot kan man göra sig skyldig till brottet hemlig avlyssning om man inte spelar in ett samtal som man själv inte deltar i. Brottet regleras i 4 kap. 9 a § brottsbalken (BrB). Enligt bestämmelsen döms en person för olovlig avlyssning om hen, med ett tekniskt hjälpmedel (t.ex. en mobiltelefon), i hemlighet avlyssnar eller spelar in ett samtal som hen inte själv deltar i eller om personen obehörigen berett sig tillträde till samtalet.

Att använda inspelningen som bevis

Av din fråga framgår inte vad inspelningen ska användas till. Eftersom du nämner att inspelningen t.ex. skulle ske under en vårdnadstvist tänkte jag här påpeka att vi i Sverige använder oss av något som kallas fri bevisföring (35 kap. 1 § rättegångsbalken (RB)). Det innebär att parterna i en domstolstvist kan åberopa i princip vilken bevisning som helst. Det innebär att även en inspelning som är olaglig enligt 4 kap. 9 a § BrB kan användas som bevismedel i en vårdnadstvist.

Jag hoppas du fick svar på din fråga. I annat fall är du välkommen att vända dig till Lawline på nytt.

Med vänliga hälsningar,

Sofia DanielssonRådgivare