FrågaÖVRIGTÖvrigt30/01/2023

Är gel blasters lagliga?

Hej, har sätt att sådana Gelblasters blivit populära. Är de lagliga i Sverige? Sälja/köpa och äga. Och var får se användas?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

En gel blaster kan utgöra ett s.k. effektbegränsat skjutvapen. Det är således inte tillståndspliktigt, men omfattas i övrigt av vapenlagens bestämmelser (2 kap. 1 § andra stycket vapenlagen). Man har alltså samma ansvarsplikt som för skjutvapen i övrigt (5 kap. 1 & 4 § vapenlagen).

Det är lagligt att köpa samt inneha gel blasters.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare