Är ett muntligt låneavtal bindande? Om ja, hur kan jag genomdriva ett muntligt låneavtal?

Hej,

Har en fråga hur bindande juridiskt en transaktion är om man inte har skrivit ett skuldebrev?

Och hur bindande är ett meddelande där person säger att den ska återbetala lånet?

Hur kan jag göra för att få tillbaka mina pengar?

Person som är skyldig mig pengar har tillgångar.

Tacksam för svar vad mina möjligheter är att få tillbaka mina pengar via kronofogden.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

För att besvara dina frågor om avtals giltighet kikar vi närmare på avtalslagen (AvtL) och för att besvara din fråga angående dina möjligheter att genomdriva låneavtalet hos Kronofogdemyndigheten kikar vi närmare på lagen om betalningsföreläggande och handräckning.

Huvudregeln är att även muntliga avtal är bindande

Vad avser den juridiska bundenheten spelar det generellt ingen roll i vilken form avtalet tagit sig uttryck. Den starka huvudregeln är att muntliga avtal är precis lika bindande som skriftliga (1 § AvtL).

Skillnaden består i bevissvårigheterna

Den stora skillnaden består i att det är betydligt svårare att bevisa att ett muntligt avtal föreligger.

En vanlig uppfattning är att den som påstår att ett muntligt avtal föreligger också har att bevisa att så är fallet. Du får därför vara beredd på att det kan vara så att du måste bevisa att ni verkligen har ingått ett muntligt låneavtal.

Det finns givetvis en överhängande risk att det är att betrakta som en gåva, särskilt om det rör sig om ett mindre belopp.

Däremot har hovrätten, som fick medhåll av Högsta Domstolen i rättsfallet NJA 2014 s. 364 kommit till den motsatta slutsatsen, nämligen att personen som har mottagit gåvan har att bevisa att det inte rört sig om ett lån.

Jag bör även uppmärksamma dig på att tingsrätten i fallet gjorde bedömningen att det var personen som påstod att ett muntligt låneavtal hade ingåtts som hade bevisbördan härför.

Vad en domstol skulle komma fram till i just ditt fall är därför svårt att avgöra.

Du kan begära handräckning hos Kronofogdemyndigheten

Det gör du genom att ansöka om betalningsföreläggande direkt hos Kronofogdemyndigheten (2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning).

Ansökan ska göras skriftligen och innehålla information om det belopp som du önskar få tillbaka, på vilka fakta eller omständigheter du stöder din rätt och om du vill ha någon ränta på beloppet.

Kronofogdemyndigheten prövar då inte själva tvisten utan endast om den som anspråket riktas mot medger anspråket eller ej.

Gör personen det ålägger kronofogdemyndigheten denne ett betalningsföreläggande och driver in din skuld. Skulle ansökan däremot bestridas finns möjlighet att få målet överlämnat till tingsrätt (33 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning).

Det är dock att föredra att problemet löses genom betalningsföreläggande då processen är enklare, billigare och tar kortare tid.

Mina råd

I första hand bör du prata med personen och för säkerhets skull upprätta ett skuldebrev, om personen går med på det. Du kan givetvis nämna att du annars avser ta ärendet vidare.

I andra hand bör du vända dig till Kronofogdemyndigheten och se vad de kan göra.

I tredje hand bör du överväga en domstolsprocess. I detta skede råder jag dig att konsultera med en yrkesverksam jurist först över dina möjligheter att nå framgång. Rör det sig om ett stort belopp är utrymmet för risker givetvis större.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och att det löser sig för dig.

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare