Är ett hyreskontrakt fortfarande gällande vid byte av hyresvärd och vad finns det för möjligheter att säga upp ett borgensåtagande?

Två frågor ang borgensman: Jag hade skuldsanering när jag hyrde lgh så hyresvärden krävde borgensman. Huset såldes några månader senare, följer avtalet om borgensman automatiskt med till nya hyresvärden? Jag har inget kontrakt med nya hyresvärden. Min skuldsanering är nu avslutad och jag har inga betalningsanmärkningar och jag har alltid betalat hyran i tid. Kan jag begära att borgensavtalet rivs? (Jag flyttade in okt -20, ny hyresvärd april-21) så har bott här i över två år nu.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss till på Lawline med din fråga!

Gäller det ursprungliga hyreskontraktet i förhållande till en ny hyresvärd?

Ditt gamla hyreskontrakt med din förra hyresvärd är fortfarande giltigt. Detta beror på att de redan befintliga hyreskontrakten följer med till den nya ägaren när ett hyreshus säljs. Det sker alltså bara ett så kallat borgenärsbyte, det vill säga att samma avtal fortfarande gäller, men där skillnaden är att den ena parten bytts ut mot en annan. Detta är till fördel för hyresgästerna i hyreshuset, då det medför att det inte finns någon risk för att den nya hyresvärden säger upp kontrakten utan anledning, eller att hyresvärden helt plötsligt skulle höja hyrorna avsevärt.

Kan man säga upp ett borgensåtagande?

Troligen är svaret på frågan nekande, då det inte finns några regler som anger en rätt att komma ur ett borgensåtagande. Huvudregeln är att avtal ska hållas och man kan därför inte utan samtycke med hyresvärden begära något sådant, däremot kan du och hyresvärden tillsammans komma överens om att ändra avtalsvillkoren och säga upp borgensåtagandet. Jag råder dig därför att höra av dig till din nya hyresvärd och diskutera saken, samt lyfta de omständigheterna att din ekonomi ordnat upp sig och att du alltid betalat hyran i tid.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänlig hälsning,

Linnea HoodRådgivare