Är enskild egendom fortfarande enskild om jag köper något för pengarna? Ingår pengarna vid en bodelning?

Om en person som inte är gift får ett arv där det i testamentet står att arvet inte ska ingå i äktenskapsskillnad, köper en lägenhet för dom pengarna. Senare ingår personen i ett förhållande och säljer sin lägenhet och köper en ny lägenhet tillsammans med den nya partnern. Dom gifter sig och efter några år ska dom nu skiljas. Gäller det testamentet fortfarande fast personen har sålt lägenheten som köptes för arvpengarna? Eller ska lägenheten delas 50/50?

Lawline svarar

Hej, och stort tack för att du har valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om ifall ett arv som man får som enskild egendom fortfarande är det när man köpt annat för pengarna samt om det ingår vid en eventuell bodelning.

Den lag som vi kommer att behöva titta på för att finna svaret på din fråga är äktenskapsbalken (ÄktB), eftersom lagen reglerar bodelning med mera.

Vad sker med arvet när man köper annat?

När man får ett arv med ett villkor om att det inte skall ingå vid en äktenskapsskillnad, så är det den personens enskilda egendom (7kap. 2 § stycke 1 punkt 3 ÄktB). Denna egendom skall inte ingå vid en bodelning (7 kap. 1 § ÄktB).

Om man köper något annat för pengarna som man fått i arv med förbehållet om att det inte skall ingå vid en bodelning så kommer saken man köpt även omfattas av förbehållet (7 kap. 2 § stycke 1 punkt 6 ÄktB). Detta innebär alltså att även om man köper något, säljer det och sedan köper något nytt för pengarna, så är det alltid arvspengarna där testamentet fortfarande är gällande. Däremot kan eventuell avkastning bli sådan egendom som skall delas på vid en äktenskapsskillnad (7 kap. 2 § stycke 2 ÄktB).

Slutsats

Den del som arvspengarna alltså motsvarar i den nya bostaden är med andra ord enskild egendom. Det innebär att denna del kommer inte att delas på utan personen som investerade arvspengarna kommer också att få tillbaka dem, och så delar man på resterande. Detta gäller även oavsett om man var gift eller inte när man fick arvet.

Jag hoppas nu att du har fått svar på din fråga. Har du ytterligare frågor och funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänligen,

Josefine BågholtRådgivare