Är en gymnasieskolan skyldig att översätta betyg?

Jag vill ha mina gymnasiebetyg översatta till engelska då jag ska studera utomlands. Mitt gymnasium vägrar att göra detta och hänvisar mig till auktoriserade translatorer. Detta kostar mycket pengar och jag undrar om mitt gymnasium kan vägra detta ärende?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om betyg finns i Skollagen (SkolL). Där framgår dock ingen skyldighet för en gymnasieskola att översätta betyg på elevernas begäran. Om den skolan som du ska studera på kräver att betygen ska vara professionellt översatta bör du vända dig till en auktoriserad översättare. Du kan du besöka Kammarkollegiets hemsida för att hitta en auktoriserad översättare som kan hjälpa dig med att översätta dina betyg. Om det visar sig att det räcker med att du själv översätter dina betyg finns det vägledning för hur du ska få till en korrekt betygsöversättning på Skolverkets hemsida.

Hoppas att mitt svar har varit till någon hjälp! Återkom gärna om du har ytterligare frågor.

Lycka till med dina fortsatta studier!

Vänliga hälsningar,

Nhi TranRådgivare