Är detta olaga hot?

Hej. Skulle detta dömas som olaga hot? I sms från pappans mobil - vill du verkligen dö? /Vän till barnets pappa Alltså kan pappan dömas för olaga hot o det fallet

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Olaga hot är en brottslig handling med böter eller fängelse i högst ett år som straff, 4 kap 5 § första stycket Brottsbalken (BrB). För att gärningen ska vara brottslig krävs att gärningsmannen hotar någon med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att framkalla allvarlig rädsla för egen eller annans säkerhet till person, egendom, frihet eller frid. Det krävs inte att hotet om den brottsliga gärningen uttryckligen måste skrivas ut, även förtäckta hot där den brottsliga gärningen på något sätt antyds, kan utgöra olaga hot.

Innehållet i det sms:et du nämner skulle kunna utgöra olaga hot men det kan också vara så att det inte utgör olaga hot. Eftersom det inte framgår ur vilken kontext sms:et är skrivet är det svårt att tolka om det initierar att den som skrivit sms:et faktiskt menat det som ett hot om att döda någon. En sådan mening hade likväl kunnat uttryckas i en konversation där personen är orolig över den andre som håller på med skadliga aktiviteter. Det beror helt enkelt vad som har föranlett detta sms:et och konversationen i dess helhet och med det sagt finns det alltså en möjlighet att det är att se som olaga hot.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare