Är det tillåtet med dubbla medborgarskap?

Jag är född i Tjeckoslovakien och emigrerade 1968 till Wien och vidare till Sverige( 1972

fick jag Svenskt medborgarskap)

Idag med hänsyn till läge i Sverige så önskar jag

att ta Tjeckisk medborgarskap och om så möjligt behålla Svenskt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Enligt svensk rätt (jfr lagen om svenskt medborgarskap) finns det inget hinder mot att ha dubbla medborgarskap. En svensk medborgare kan således ansöka om medborgarskap även i ett annat land och behålla sitt svenska medborgarskap. Däremot bör du vara uppmärksam på att vissa andra länder inte tillåter dubbelt medborgarskap.

Utifrån svenska regler finns det således inget hinder mot att ansöka om medborgarskap i Tjeckien och behålla det svenska om/när det tjeckiska beviljas. Tyvärr kan jag inte ge besked om hur tjeckisk rätt ser ut och om dubbelt medborgarskap är möjligt enligt den staten.

Min rekommendation är att du kontaktar tjeckiska ambassaden i Stockholm som torde ha möjlighet att ge dig svar på huruvida tjeckisk lag godkänner dubbla medborgarskap och hur du går vidare med en ansökan.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare