FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/03/2022

Är det tillåtet för privatpersoner att anordna boxningsmatcher?

Hej!

Jag och några kompisar vill boxas. Är detta lagligt?

- Matcherna skulle ske med handledsskydd, huvudskydd, tandskydd samt med handskar.

- Ingen publik eller avgift skulle finnas.

- Hållas utomhus utan lokal.

- Hållas med utbildad domare.

- Endast frivilliga skulle delta.

- Endast privatpersoner.

- Med first aid kit på plats.

- Ingen betting eller liknande.

- Skulle avbrytas vid första skada.

- Inga föreningar inblandade.

Som sagt, om alla är frivilliga och det utförs lugnt och kontrollerat, är detta lagligt?

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Svar

Troligen är det inte tillåtet för er att anordna boxningsmatcher, då det krävs tillstånd för att anordna kampsportsmatcher som tillåter deltagarna att med slag, sparkar eller annat våld avsiktligt träffa motståndarens huvud, (1 § Lag om tillståndsplikt för vissa kampsportsmatcher). Straffet för att anordna kampsportsmatcher utan tillstånd kan vara böter eller fängelse i högst sex månader, (13 § Lag om tillståndsplikt för vissa kampsportsmatcher) Dessutom kan vissa som medverkar vid kampsportsmatcher som anordnas utan tillstånd dömas till böter. Detta gäller för t.ex. de som ekonomiskt understödjer matchen, upplåter lokal för den eller tjänstgör som domare vid matchen, (14 § Lag om tillståndsplikt för vissa kampsportsmatcher). Men om ni skaffar ett tillstånd kan det vara tillåtet för er att anordna boxningsmatcher.

Här är en även länk till förarbetena till lagen som innehåller mer detaljer än själva lagen om ni är intresserade.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare