FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/08/2024

Är det tillåtet för en verksamhet med alkoholtillstånd att ge bort dryck gratis?

Hej. Får en restaurang eller bar ge bort öl med alkohol gratis till sina kunder i Sverige? Och finns det i sådana fall några begränsningar att ta hänsyn till? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du undrar om det är tillåtet för en verksamhet med ett alkoholtillstånd, exempelvis en restaurang eller bar att ge bort alkoholhaltig dryck gratis till sina kunder. Jag kommer nedan redogöra för de regler som är relevanta för din frågeställning utifrån bestämmelser i alkohollagen (AL).

Det är inte tillåtet att ge bort alkoholhaltning dryck

I lagen finns ett uttryckligt förbud för den som säljer alkohol att i sin rörelse ge bort alkoholdryck annat än som varuprov (7 kap. 2 § AL). När det gäller varuprov är det inget som träffar den vanliga kunden utan varuprovet är avsett för andra tillståndshavare enligt alkohollagens bestämmelser. Detta innebär således att en restaurang eller bar aldrig får ge bort alkoholhaltig dryck gratis eller ens lämna ut den som ett varuprov till sina kunder (Prop. 1994/95:89 s. 90 och prop. 1998/99:134 s. 179).

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare