FrågaKÖPRÄTTÖvrigt09/05/2018

Är det tillåtet att sälja returnerade exemplar som nya?

Hej!

Jag och några kollegor satt och diskuterade om det är lagligt eller inte att sälja ett retur-ex som en ny vara?

Jag har försökt hitta om det finns någon lag som reglerar detta men hittar ingenting, men jag vet att t.ex. CDON, Netonnet, Komplett säljer retur-ex som fyndvaror.

Om man säljer ett retur-ex som ny vara och den visar sig inte vara ny, kan man då åka dit på t.ex. falsk marknadsföring?

Detta gäller ehandel, inte fysisk butik.

Tack så mycket!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen marknadsföringslagen (MFL).

Enligt min uppfattning är det inte olagligt, eller ens ett avtalsbrott, att sälja returvaror utan att ange detta. Att en vara befunnit sig hos en annan konsument som sedan ångrat sig och skickat tillbaka den kan enligt min uppfattning inte innebära att varan anses felaktig, eller för den delen ny. Skulle varan vara behäftad med fel är detta ett avtalsbrott oavsett om felet orsakats av att den befunnit sig hos en annan konsument eller ej.

Kort sagt: så länge varan inte avviker från det avtalade skicket/det skick konsumenten skäligen kan förvänta sig är det enligt min uppfattning fullt tillåtet att sälja returnerade exemplar av varor utan att ange detta.

Även om vi antar att varan marknadsförts som ny har jag svårt att se att det skulle innebära problem för säljaren. Eftersom varan sannolikt inte använts kan den enligt min uppfattning betraktas som ny, varför marknadsföringen inte strider mot god marknadsföringssed enligt 5 § MFL.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare