FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt22/05/2018

Är det tillåtet att gästerna till en fest tar med sig sin egna alkohol, trots att festlokalen ej har alkoholtillstånd?

en restaurang har inget alkoholtillstånd. en privat fest ska ordnas där med mat och dryck. får sällskapet ta med alkohol om det tillåts av ägaren?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Normalt krävs det alltid tillstånd från kommunen att få servera alkohol (8 kap. 1 § alkohollagen). Med servering menas dock att man säljer alkohol som sedan dricks upp på plats (1 kap. 11 § andra stycket alkhollagen). Eftersom du uppger att gästerna ska ta med sin egna dryck innebär det att det inte sker någon servering enligt alkohollagens definition, då det inte rör sig om någon försäljning.

Av den anledningen behöver varken du eller restaurangägaren något serveringstillstånd för att festens deltagare själva ska få ta med sig sin egen alkohol.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare