Är det tillåtet att en vuxen person fotograferar ens dotter på skolområdet när personen tidigare har mordhotat ens dotter?

Hej!

En vuxen person har mordhotat vår 10-åriga dotter. Vi varken känner eller har någon kontakt med vederbörande och har polisanmält händelsen.

Den vuxne fortsätter nu att fotografera (eller filma) vår dotter på skolområdet. Är detta tillåtet med hänsyn till vad vederbörande redan utsatt vår dotter för?

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad obehagligt och hemskt att personen har mordhotat er dotter och fortsätter att fotografera henne. Jag hoppas att situationen blir bättre och att personen upphör med detta.

För att svara på din fråga kommer jag använda mig av brottsbalken (förkortas BrB).

Huvudregeln i svensk rätt är att det är lagligt att filma eller ta kort på någon utan deras tillåtelse. Däremot finns det vissa undantag i BrB som gör det olagligt att ta kort på någon annan utan dess tillåtelse.

Kränkande fotografering

Det är otillåtet att filma eller fotografera någon i hemlighet som befinner sig inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller liknande utrymme. Brottet kallas kränkande fotografering (BrB 4 kap. 6a §).

Därmed är det avgörande om personen tar kort på er dotter när hon är inomhus eller utomhus på skolområdet. Om personen tar kort på er dotter när hon är på skolgården kan alltså inte personen göra sig skyldig till kränkande fotografering.

Om personen tar kort på er dotter inomhus i skolan så krävs det att er dotter har befunnit sig i ett visst privat utrymme, exempelvis på en toalett, omklädningsrum, provhytt eller duschrum. Personen kan alltså inte ha gjort sig skyldig till kränkande fotografering om er dotter till exempel har suttit inne i en lektionssal när kortet togs.

Ofredande

Personen som fotograferar er dotter på skolområdet kan dock även göra sig skyldig till brottet ofredande (BrB 4 kap. 7 §). Det finns dock vissa krav som måste vara uppfyllda för att en person ska kunna göra sig skyldig till ofredande vid fotografering. Personen ska vara hänsynslös eller på annat sätt utsätta någon för störande kontakter som i sin tur är ägnade till att kränka personens frid på ett kännbart sätt. Det kan till exempel vara att man vid upprepade tillfällen är närgången och filmar någon.

Brottet ofredande kräver att personens agerande har utgjort ett angrepp på den privata sfär som varje människa kan sägas ha rätt att hålla fredad. Om personen har fotograferat er dotter flera och upprepade gånger bör det vara ett angrepp på er dotters privata sfär. Eftersom er dotter tidigare har blivit mordhotad av samma person kan det argumenteras att det är ett angrepp på er dotters privata sfär även om personen endast skulle ha fotograferat er dotter en eller ett fåtal gånger.

Ytterligare en utgångspunkt för att det ska röra sig om ofredande är att er dotter ska uppfattat att personen som tidigare har mordhotat henne tar kort på henne.

Agerandet måste dessutom vara ägnad att kränka er dotters frid på ett kännbart sätt. Detta innebär att personen som fotograferar er dotter måste veta om att det hen gör är fel. Personen ska ha uppsåt till att kränka er dotters frid på ett kännbart sätt. Om ni exempelvis har sagt åt personen att er dotter inte vill bli fotograferad så räknas det som att personen är medveten om det faktumet.

Sammanfattning och råd

Personen som tar kort på er dotter kan ha gjort sig ansvarig för brottet kränkande fotografering. Det avgörande är dock vart er dotter har blivit fotograferad, eftersom det krävs att fotograferingen ska skett inomhus och på till exempel en toalett eller omklädningsrum. Personen kan också ha gjort sig skyldig till ofredande eftersom personen tar kort på er dotter på ett sätt som kan uppfattas som störande för er dotter och som kränker er dotters frid på ett kännbart sätt. Om fotograferingen har skett upprepade gånger bör personens agerande kunna klassificeras som ofredande. Ett ofredande kan dock även bli aktuellt även om personen har fotograferar er dotter endast en gång, eftersom personen tidigare har mordhotat er dotter. Jag kan dock inte göra en exakt bedömning om vad personen kan ha gjort sig skyldig till utifrån omständigheterna.

Oavsett om personen har gjort sig skyldig till kränkande fotografering eller/och ofredande, så är mitt råd till dig att ändå polisanmäla händelsen. Detta eftersom polisen då kan få mer material att gå på vid utredningen om mordhotet mot er dotter samt att personen faktiskt kan ha gjort sig skyldig till ytterligare brott genom sitt agerande.

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Erika BjörnforsRådgivare