FrågaÖVRIGTPUL/GDPR31/12/2019

Är det tillåtet att använda en dashcam för att dokumentera parkeringsskador i ett nyckellåst p-garage?

Hej!

Har fått skada på min bil i en parkeringsplats som står lite längre bort från lägenheten. Är det olagligt att ha en dash kamera för att få bevis, ifall någon gör något mot min bil? notera att det är inuti parkeringsplatsen där bara människor med nyckel kan komma in.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Användandet av dashcam strider eventuellt mot kamerabevakningslagen, varför vi kikar närmare på den, samt ett relevant avgörande från högsta förvaltningsdomstolen (HFD).

HFD har i en dom från 2016 slagit fast att dashcams är tillåtna

I rättsfallet la HFD dock stor vikt vid att dashcamen skulle vara tillfälligt monterad i vindrutan på bilen och inte fastmonterad med skruvar eller på annat sätt integrerad i fronten. HFD la även vikt vid att dashcamen skulle sättas på och stängas av vid varje tillfälle föraren skulle köra bilen samt att föraren alltid befann sig i kamerans absoluta närhet när den filmade (HFD 2016:71).

Det är därför inte säkert att du kan luta dig mot detta rättsfall, då du, som jag förstår det, avser låta kameran spela in material när du inte befinner dig på plats. Användandet kan därför komma att strida mot kamerabevakningslagen.

Det finns undantag i kamerabevakningslagen för bland annat privatpersoner

Däremot så kan användningen vara undantagen kamerabevakningslagen då du filmar i egenskap av privatperson, på en plats där allmänheten inte äger tillträde och filmningen är av privat natur. Datainspektionen har själva uppgett att platsen och avsikten är centrala faktorer när det kommer till att avgöra om filmningen ska anses vara av privat natur, och har även uppgett garage som ett exempel. Att du ska dokumentera skador på din bil i samband med försäkringsärenden bör ses som en tillåten avsikt.

Användningen bör därför vara undantagen kamerabevakningslagen i ditt fall, men om du är osäker kan du givetvis höra av dig till Datainspektionen. Du kan läsa mer om vad de sagt angående privatpersoners kamerabevakning här: https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/kamerabevakningslagen/#privatpersoner

Några avslutande ord

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, och önskar dig ett gott nytt år!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare