FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 18/04/2021

Är det svartjobb att tjäna pengar på betalda enkäter?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att arbeta svart betyder att du inte betalar skatt på din lön. Är du anställd betyder det också att din arbetsgivare inte betalar några socialavgifter för dig. Så det enklaste svaret är om du uppfyller några av dessa krav så är det troligen svartjobb. Därför om det vore svartjobb så försök att åtgärda det så fort du kan för din egna skull så att det inte få några rättsliga påföljder i längden.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller om du vill ha något i svaret förtydligat.

Hälsningar,

Ranya EliassiRådgivare