Är det straffbart att köpa en vara som minderårig när det är åldersgräns på denna?

Om en minderårig skulle köpa något på internet som man måste va 18 för och klickar i att man är 18.

Är det olagligt och är det straffbart

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en person köper något på internet så ingår personen ett avtal med försäljaren.

Om avtalet har ingåtts genom att den ena parten (i detta fall den minderåriga köparen) medvetet har fått den andra parten (försäljaren) att tro någonting som inte är sant och detta påverkat avtalet, kallas detta för svek och regleras som ett avtalsbrott (30 § lag om avtal och andra rättshandlingar). När ett avtal har ingåtts genom svek har parten som blivit förledd rätt att häva avtalet. Det innebär att försäljaren har rätt att kräva tillbaka sin vara. Beroende på omständigheterna kan försäljaren också i vissa fall vilja kräva skadestånd av köparen.

Att köpa en vara som minderårig är dock ingenting som är brottsligt i den mening att böter eller något liknande skulle dömas ut (i vart fall inte om det rör sig om en vanlig vara som myndiga personer kan köpa, exempelvis vissa apoteksvaror). Det kan med andra ord vara olagligt, utan att det är straffbart.

Hoppas detta var till hjälp!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare