Är det straffbart att fotografera ett naket par som har sex ute i naturen?

Jag undrar om det är straffbart att i hemlighet och på avstånd fotografera ett naket par som har sex ute i naturen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag hänvisa till brottsbalken (BrB).

Är det straffbart att fotografera ett naket par som har sex ute i naturen?

Det finns ett brott som heter kränkande fotografering, vilket man kan dömas för om man i hemlighet tar bild av någon som befinner sig inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme (4 kap. 6a § BrB). Detta brott hade man alltså kunnat dömas för om personerna hade befunnit sig i sitt hem då bilden tas, men då personerna befinner sig ute i naturen är det inte möjligt att dömas för kränkande fotografering.

Däremot finns det ett annat brott som heter olaga integritetsintrång, vilket man kan dömas för om man gör intrång i någons privatliv genom att sprida en bild på till exempel någons sexualliv eller bild på någons helt eller delvis nakna kropp (4 kap. 6c § BrB). För att spridningen av bilden ska vara brottslig krävs att den är ägnad att medföra allvarlig skada på privatlivet och den personliga integriteten för den som bilden rör. Spridningen ska alltså kunna leda till psykiskt lidande eller andra allvarliga negativa konsekvenser för den enskilde. Med spridning av bilden avses att den görs tillgänglig för mer än ett fåtal personer. Detta kan ske till exempel genom att publicera den på sociala medier.

Sammanfattningsvis är det alltså inte brottsligt att endast fotografera någon som har sex ute i naturen, däremot kan det vara brottsligt att sedan sprida bilden vidare. För olaga integritetsintrång kan man dömas till böter eller fängelse i högst två år.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare