FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt20/04/2020

Är det skatt på gåvor?

Hej! Hur funkar det om min sambo vill skriva halva huset på min som en gåva är det gåvoskatt på det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom frågan eventuellt rör skatt på gåvor är det inkomstskattelagen (IL) som blir tillämpligt. Gåvor är uttryckligen undantagna inkomstbeskattning vilket innebär att man inte behöver betala någon skatt vid gåvor, 8 kapitel 2 § IL.

Vid bedömning av. Huruvida det föreligger en gåva och inte exempelvis ersättning för utfört arbete (som beskattas), är det avgörande att det föreligger:

1. En frivillig förmögenhetsöverföring,

2. En gåvoavsikt hos gåvogivaren

För att vara säker på att dessa. Förutsättningar för gåva är uppfylld och kan bevisas, kan ni exempelvis upprätta ett gåvobrev eller på annat sätt dokumentera att det är just gåvor som det rör sig om.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning/

Arman Mohajeri FalahRådgivare