Är det särkullbarnen som ärver eller den efterlevande maken?

Hej!

Undrar hur det delas upp i dödsbo. Min mor var omgift och vi är då 4st särkullebarn. Kan nämna också här att det inte finns några papper skrivna, testamente eller äktenskapsord.

Det jag vill veta är om hennes man ärver något i pengaväg efter bodelning är gjord ì mellan dem eller om vi fyra barn delar på hennes del.

Tacksam för svar

Pernilla

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vem som kommer att ärva din mammas egendom. Jag kommer att hänvisa till ärvdabalken (ÄB) när jag besvarar din fråga.

Särkullbarns rätt till arv

Om din mamma är gift när hon avlider är det hennes make som ärver egendomen först (ÄB 3 kap. 1 §). Ett undantag från detta är dock om din mamma efterlämnar särkullbarn, det vill säga barn som bara din mamma är förälder till. Du skriver i din fråga att ni är 4 st särkullbarn och därmed har ni rätt att få ut er arvslott från er avlidna mamma direkt. Det är därmed ni som kommer att ärva er mammas kvarlåtenskap och inte hennes man.

Särkullbarn kan dock välja att avstå sitt arv till förmån för den efterlevande maken (ÄB 3 kap. 9 §). Det innebär att särkullbarnet väljer att få ut sin andel när den efterlevande maken avlider (i detta fall när din mammas make avlider).

Jag hoppas att svaret kan ge viss vägledning, om jag har missförstått din fråga är du självklart välkommen att återkomma med en ny!

Med vänliga hälsningar,

Sandra BargabrielRådgivare