FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder21/11/2019

Är det rimligt med 12.000 kronor i böter för rattfylleri och olovlig körning?

Är det rimligt att få 12000 kronor i böter om man har kört bil med indraget körkort för rattfylla?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tyvärr går det inte att ge ett exakt svar på huruvida bötesbeloppet är rimligt eller ej. Böterna för olovlig körning och rattfylleri är i regel dagsböter. Antalet dagsböter fastställs utifrån hur allvarligt brottet anses vara. Storleken på dagsböterna fastställs utifrån vilket inkomst och förmögenhet den dömde har. För någon med hög inkomst och förmögenhet kan det således vara rimligt med så höga böter som de du beskriver. Tanken med dagsböter är att straffet ska bli lika kännbart för den som har en högre inkomst som för den som har en lägre.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare