FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/03/2022

Är det olagligt att tjuvlyssna på ett samtal?

Hej, har en fråga som jag gärna skulle vilja få hjälp med.

Har jag gjort mig skyldig till något olagligt när jag efter förfrågan från en nära anhörig blev ombedd att sitta med och lyssna, via dennes högtalartelefon, på att samtal hen behövde ringa till en person som hen ligger i konflikt med?

Personen som blev uppringd blev inte informerad om att jag fanns i rummet, trots att hen vid ett par tillfällen under samtalets gång blev misstänksam och frågade om min anhörige var ensam i rummet och fick då till svar att så var fallet.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar över om det är olagligt att lyssna på ett samtal där den ena av parterna inte är medveten om att man tar del av vad som sägs. Det korta svaret är nej, det är inte olagligt.

För att något ska utgöra ett brott krävs det att handlingen är beskriven i brottsbalken eller i annan lag eller författning. (1 kap. 1 § brottsbalken)

Att s.k. tjuvlyssna på ett samtal är inte en handling som finns beskriven såsom brottslig i någon lag eller författning och således utgör det inte ett brott.

Jag hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Fredrik NygrenRådgivare