Är det olagligt att sprida rykten om en person på sociala medier?

Hej! är det lagligt om en person sprider på sociala medier att en annan person har en/flera könssjukdomar? och vilken lag bryter man i sådana fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du beskriver är ett typexempel på brottet förtal. I Sverige är det olagligt att sprida rykten (sanna eller osanna) om en person i syfte att utsätta den utsatta personen för andras missaktning. Brottet är som sagt förtal och finnes i 5 kap. 1 § Brottsbalken, och innebär en böter för den som gjort sig skyldig till brottet.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare